úterý 12. ledna 2010

Autem v Anglii, část 2.

Nevim jak je tomu v ostatnich castech Anglie, ale v okoli Londyna, kde se pohybuji, tesi se ohromne oblibe kruhove objezdy. Misty je az s podivem, proc na neskodny maly prostor rozhodly autority umistit kruhac, a ve skutecnosti projizdeji auta stredem kruhu jako by se nechumelilo. Kruhace stredni a zejmena ty velke vyzaduji jistou opatrnost a rozmysl. Nemluvim o smeru pohybu na objezdu, ale zpusob, jakym se do kruhu zaradit a pak se dale pohybovat. Je nanejvys uzitecne vedet predem, ktery vyjezd z kruhu je ten pozadovany a podle toho vozidlo navest do spravneho pruhu. Mnohdy se k objezdu priblizujete bez teto vedomosti, a pak mohou pomoct orientacni napisy na vozovce; casto byva pred kruhacem v kazdem pruhu na asfaltu napsano, kterym smerem Vas pruh navede. Hlavne u velkych kruhovych objezdu se ctyrmi a vice jizdnimi pruhy je dobre nespolehat na nahodu, protoze za husteho provozu se Vam nemusi dostat potrebneho casu a prostoru pro manevrovani a neuprosny dav Vas vystrka na vyjezd do smeru, ktery jste vubec nezamysleli. Obecne plati, ze pokud vyjizdite z kruhace na prvnim nebo druhem vyjezdu, zaradte se co nejvice vlevo a bude to hracka. Pokud Vase startovni pozice bude v levem jizdnim pruhu, ale vyjizdet z kruhu byste meli az na tretim nebo ctvrtem vyjezdu, muze se stat, ze Vas levy pruh zavede ke druhemu vyjezdu a tam jeho pusobnost v kruhu konci, takze se budete muset premistit do vedlejsiho pruhu, kde take muze byt plno. Vznikaji motanice okorenene troubenim a hlavy nestaci vrtet ze strany na stranu nad tou nehoraznou nezkusenosti divneho cizince. Pusobi ten popisek prekomplikovane, ale verte, ze komplikace zpusobene nabranim spatneho smeru, otravi cloveka vice.

Jednu univerzalni radu bych mel; pokud nevite jiste, kudy se z kruhace vydat, a radi byste si sve moznosti prohledli a zvazili, zaradte se hned od zacatku docela vpravo a objizdejte kruh po jeho vnitrni strane. Nestane se, ze byste se ocitli v nesnazich, a nebudete prekazet ostatnim.

Pro ctenare chtive podrobnosti davam k nahlednuti odkaz na zdejsi online verzi Pravidel silnicniho provozu, cast pro ridice: http://www.direct.gov.uk/en/TravelAndTransport/Highwaycode/Driversandriders/index.htm

Neni jinak vetsich dopravnich zaludnosti, ktere by mi ted vytanuly na mysli. Anglicane jsou ridici na muj vkus dost tolerantni (porovnavam s ceskymi ridici) a take docela opatrni, jako by si byli vedomi te zaplavy nezkusenych cizincu na zdejsich silnicich. Nesetkal jsem se doposud se silnicni kontrolou a nejsou zde zvykem, pokud vim, ani dovedne ukryta auta s radarem, cihajici na provinilce, ritici se obrovskymi rychlostmi v dopravni spice. Namisto toho jsou zdejsi vozovky pomerne huste osazeny statickymi radary, na ktere jsou ridici vcas upozorneni cedulemi a na zemi pak jsou vyznaceny zony, ve kterych jsou kamerami mereni. Kamery samotne maji vzezreni oranzovych krabic na stojanu a zonu mereni poznate podle pricnych prerusovanych car uprostred jizdniho pruhu nebo na okrajich vozovky. Nepoznam, kdy je ktera kamera zapnuta, ale zmerili kolegovi o dvacet mil v hodine vyssi rychlost na dalnici a dostalo se mu zadosti o zaplaceni 70 liber pokuty + nejake ty bodiky z uctu ridice... takze neradno zjistovat metodou pokus-omyl. Mam pocit, ze obecne ridici zde dodrzuji (nebo se ji aspon priblizuji) rychlost na dalnicich spis nez v ulicich mest.

Rychlostni limity jsou zde nastaveny pro jizdu osobnim autem :

Mph (km/h)

Zastavba: 30 (48) - casto upraveno znackou na 40 mph

Jednoprouda silnice mimo zastavbu: 60 (96)

Dvouprouda silnice mimo zastavbu: 70 (112)

Motorways (lapidarne dalnice): 70 (112)



Související články:



http://vacheque.blogspot.com/2010/01/autem-v-anglii-cast-1.html

http://vacheque.blogspot.com/2010/01/autem-v-anglii-cast-3.html

http://vacheque.blogspot.com/2010/11/autem-v-anglii-cast-4-ridim-v-anglii-v.html

http://vacheque.blogspot.com/2010/01/koupe-pojisteni-auta-v-anglii.html


.

1 komentář:

  1. Výstižný článek o řízení auta v Anglii:
    http://portal.proridice.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=100:rozdily-v-dopravnim-provozu-mezi-anglii-a-r&catid=3:newsflash&Itemid=56

    OdpovědětVymazat