středa 13. ledna 2010

Letecky do Anglie

Uvodem bych predeslal, ze na cestovani do Anglie nepotrebujete nutne cestovni pas, staci obcansky prukaz, ktery je strojove citelny, tedy vydany po roce 2000 (zelena karticka).

Zpusobu a cest, jak se premistit z Ceske republiky do Anglie, je nekolik; zalezi na kazdem, jake jsou jeho preference a moznosti. V ruznych variantach pomeru Casova narocnost : Cena : Komfort si lze vybrat mezi dopravnimi prostredky, ktere letaji, jedou a plavi se; stravit cestou den nebo jen par hodin, prepravit urcite i neurcite mnozstvi zavazadel a poznat pozoruhodna mista i stvoreni, kterych je tak nemalo.

Kdyz mluvim o doprave mezi CR a Anglii, jedna se o dopravu mezi Prahou a Londynem - s tim mam osobni zkusenosti. Co se tyka cestovani do jinych koutu Anglie, vynecham je uplne - nerad bych ctenare mystifikoval.

Letadlo

Vzhledem ke vzdalenosti mezi Ceskou republikou a Anglii, stravim vzdusnou cestou z Prahy do Londyna mene casu nez vyrazim-li autem z maticky Prahy na navstevu za rodici na krasnou Moravu. V Londyne a okoli je celkem pet letist - London City, Heathrow, Luton, Stansted a Gatwick. Letecke spolecnosti, provozujici letadla na lince Praha (Brno, a v blizkem budoucnu snad i Ostrava-Mosnov) - Londyn, pristavaji na ruznych z techto letist. Napriklad na nejvetsim londynskem letisti v Heathrow nema valneho smyslu ocekavat pribuzenstvo prepravujici se letadly nizkonakladovych spolecnosti; z CR letaji tam pouze CSA, u kterych je pak tento luxus zohlednen v cene letenky.

Letiste v Heathrow je napojeno na system londynskeho metra a take jezdi tam(odtud) vlak zvany Heathrow Express (jede na nadrazi London Paddington, coz je pak kousek na piknik do Hyde Parku). Pokud je nekdo z Vas fanda do letani, nemuselo by byt bez zajimavosti navstivit British Airways Archive and Museum Collection, ktere se nachazi prave na letisti v Heathrow. Podrobnosti na strance http://www.bamuseum.com. V soucasnosti jsou na Heathrow v provozu ctyri terminaly, otevreni pateho je naplanovano na 27. brezna 2008. Mezi terminaly se da pohybovat autobusovymi linkami, tam operujicimi. Pripravuje se prvni faze vystavby moderniho dopravniho spojeni mezi castmi letiste, tzv. Personal Rapid Transit System. Letiste v Heathrow expanduje, z cehoz nejsou docela nadseni cetni obyvatele prilehlych mest a mestskych casti. Treti runway, ktera je zamyslena byt vybudovana, hrozi svou vystavbou zlikvidovat 700 clovecich obydli a to nemluvim o znecisteni, ktere prinese zvyseny letovy provoz. Projdete-li se po Heathrow, Hounslow nebo dalsich mestech a mestskych castech v blizkosti letiste, nemuzete si nevsimnout letadel, hucicich v kratkych intervalech dost nizko nad strechami. Ceny nemovitosti v techto lokalitach pritom nejsou nizsi nez ve vzdalenejsich oblastech, kde letovy provoz takto nerusi mestskou atmosferu. Rekl bych, ze je blizkost na letiste brana jako vyhoda (dostupnost letiste v pripade letu kamsi, pracovni prilezitosti na letisti, pracovni prilezitosti zpusobene turisty priletivsimi),

Letiste London City ponechme stranou, neni spojeno leteckym mostem s Ceskou republikou.

Zbyvaji nam tri mensi letiste, na ktera se muzeme prepravit nekterym z letadel tech levnejsich spolecnosti jako jsou EasyJet, RyanAir nebo Sky Europe. Do Velke Britanie leta z Prahy jeste ThomsonFly, ale tato spolecnost neleta na zadne z londynskych letist. Tedy mame letiste Gatwick na jihu od Londyna, Stansted na severovychode a Luton, ktere se nachazi mirne severozapadne. Mezi vsemi londynskymi letisti nebo z letiste do centra se muzete prepravit napriklad autobusy spolecnosti National Express (www.nationalexpress.co.uk), na strankach najdete jizdni rady a ceny; nejsem si jisty, jestli je rezervace predem cenove zvyhodnena. Alternativou je Easybus na http://easybus.co.uk/gb/bookGB.php, ktery prepravuje mezi Centralnim Londynem a letisti Gatwick, Stansted, Luton. S Easybusem se Vam muze podarit zarezervovat si jizdenku skutecne za par liber (cislici 2 libry). Nedavno za mnou cestoval kamarad; z letiste Stansted do Zapadniho Londyna - doporucil jsem mu linku National Express ze Stanstedu na Heathrow a odtamtud primestskou linkou ke mne domu, ale kamarad se nedal a o deset liber levneji (byt s dvouhodinovym pridavkem) cestoval autobusem z letiste do centra Londyna, odkud pak do nasi ulice dojel metrem.

Obecne vyplati se naplanovat cestu letadlem s dostatecnym predstihem (mesic dopredu minimalne, spis dva), aby byla sance dostat vytouzene misto u okenka za cenu, ktera se nerovna prumerne mesicni mzde v Ceske republice. Zkusmo jsem si ted simuloval rezervaci letu u spolenosti EasyJet z ruzynskeho letiste na Stansted, ode dneska za dva mesice. Celkova cena letenky pro jednoho dospeleho je 1.158 korun; a to prosim vcetne cestovniho pojisteni v hodnote 270 korun. Zrusil jsem predchozi rezervaci a zadal novou, s odletem ode dneska za tyden. Cena se vysplhala na celkovou sumu 2.498 korun, stale vcetne pojisteni. Rozdil neprehlednutelny. CSA nabizi letenku v tentyz den (za sedm dni ode dneska) za 4.059, zato vsak na Heathrow. O pojisteni se nezminuji a ja po tom nepatram.

Clovek si rika, jaky je rozdil mezi tzv. tradicnimi prepravci a temi nizkonakladovymi? Rozdilu jsem si vsiml nekolik; podle meho nazoru ani jejich soucet nema pro me pri tak kratkem letu takovy vyznam, abych obetoval dva tisice korun navic a uzil si:

- o malo vetsi osobni prostor v letadle (vzdalenost mezi sedadly) nebo prefabrikovanou kosmickou stravu podavanou o 20% usmevavejsi letuskou.

Vsechny lety, ktere jsem doposud absolvoval, jsme dokoncili se stejnym poctem kridel i motoru, s jakym jsme vzletali, tedy technicke rozdily pro me nezaznamenatelne.

Nevim, zda jsou nizkonakladovi prepravci nejakym zpusobem znevyhodneni oproti tradicnim napriklad pri pristavani nebo jinak v prostorach letiste; letel jsem do Londyna s British Airways, CSA i EasyJet a prislo mi to jednoduse nastejno.

Tedy preprava letadlem: v kazdem pripade rychla, nedojde-li cestou k prilisnym turbulencim nebo cinum teroristickeho charakteru. Zavazadlo do dvaceti kilogramu uz pojme vic nez spodni pradlo a bibli, ale na prestehovani mensi domacnosti by nestacilo. Z letiste je potreba zajistit si dopravu do centra nebo jine casti Londyna/Anglie. Cena letecke prepravy je zavisla na vice faktorech; myslim, ze stoji za vyzkouseni napriklad servery www.kralovna.cz nebo www.skyscanner.net/cz, ktere umoznuji porovnat naklady na cestu s ruznymi spolecnostmi, a rovnou rezervovat vybrane. Mezi vyhody letani bychom mohli zapocist take pritomnost duty free shops na letistich; obchodu, kde da se nakoupit leccos za cenu snizenou proti obchodum ve meste. To plati zejmena o parfemech a alkoholu.

Žádné komentáře:

Okomentovat