Na webu je dostupny velice sikovny vyhledavac a planovac dopravnich spojeni po Velke Britanii, na adrese http://www.traveline.org.uk/index.htm. Pomuze Vam najit vhodnou cestu, at uz na strankach venovanych jednotlivym regionum (London, South Wales, West Midlands), tak s moznosti vyberu National Door to Door (posledni polozka v seznamu), kde zadate vychozi a cilove misto v UK (s vyjimkou Severniho Irska) a databaze pro Vas pripravi plan, zahrnujici casy a dopravni prostredky. Ty jsou konvencni, jakymi se dopravujeme po kontinentu – kupodivu tady VB nepredstavuje zadna nam exoticka zarizeni, jako treba dvoumistny letajici rotujici trakar nebo teleport. Vyjimkou je trajekt, ktery umoznuje cestovani mezi Anglii/Skotskem a Severnim Irskem. Tato preprava je docela zdlouhava a nakladna, rozhodne se vyplati Irske more preletet eroplanem, pokud nepotrebujete vzit s sebou auto.
Tramvaje
Tramvajove trate v minulosti vymizely z ulic vetsiny britskych mest, pritom jeste do poloviny minuleho stoleti byly pozoruhodne rozsirene. I v nasi londynske mestske casti sveho casu svazela obyvatelstvo tramvajova souprava, ale uz po ni neni ani pamatky, s vyjimkou nekolika fotografii, povesenych na zdi mistni kebabarny. Ve Velke Britanii funguje v soucasnosti 8 tramvajovych trati. Ruzna mista, ruzne soupravy, nektere skutecne zajimave; jen se podivejte na stranku http://www.thetrams.co.uk/, muzete si tam vsechny ty saliny prohlednout.
Vlaky
Velka Britanie je huste protkana zeleznicni siti, vlaky zde maji tradici. S prekvapenim jsem se dozvedel, ze se v Anglii nachazi nejstarsi existujici zeleznicni trat na svete, pro zajemce http://www.tanfield-railway.co.uk. Napocital jsem 30 spolecnosti, operujicich dnes se svym vozovym parkem na britskych kolejnicich, opravdu neni problem procestovat cely ostrov vlakem. Jak je to s cenou? Mam dojem, ze na kratsi vzdalenosti je vlak pomerne drahy prostredek, a nazor na drahotu vlakove prepravy jsem slysel i od nekterych kolegu; na delsi cesty mi uz to tak drahe neprijde (London- Aberdeen za 120 liber je podle meho ferova cena). Vlakove soupravy, se kterymi jsem mel moznost se osobne seznamit, byly prostorne, ciste a tiche. Pripletl jsem se jedenkrat nahodou (?) do vozu prvni tridy, kde bylo zakazano pouzivat mobilni telefony. Listek mel jsem do druhe, navic jsem prejel cilovou stanici, presto me pruvodci s chapavym usmevem nechal na miste a nepozadoval po mne kompenzace. Velice se vyplaci zpatecni jizdenky, jak jsem zjistil: jednou jsem koupil jednosmernou za devet liber, zpatecni vysla na deset.
Pridavam odkaz na vysoce uzitecne stranky s informacemi o zeleznicni doprave, planovacem tras, rezervacnim systemem… http://www.nationalrail.co.uk
Související články:
http://vacheque.blogspot.com/2010/01/hromadna-doprava-v-anglii-autobusem-v.html
http://vacheque.blogspot.com/2010/01/hromadna-doprava-v-londyne-oyster-card.html
http://vacheque.blogspot.com/2010/01/hromadna-doprava-v-londyne-tube.html
.
Žádné komentáře:
Okomentovat