úterý 12. ledna 2010

Autem v Anglii, část 1.

Nasledujici kapitola muze poslouzit tem, kteri se chystaji po Anglii pohybovat osobnim autem. Jde o zajiste nejrozsirenejsi zpusob osobni prepravy, jak lze usoudit nejen z denne ucpanych dopravnich tepen po cele zemi, ale take ze spokojene se kulaticich zadnic zdejsich vasnivych automobilistu.

Nevyhybam se zobecneni a prohlasuji svuj nazor, ze prumerny Anglican muze byt tezko povazovan za tvora vyrazne aktivniho, nepocitame-li uctyhodne vykony v poctu navstivenych obchodu o vikendovem dni nebo vykonane cesty do prodejny rychleho obcerstveni. Ackoli je hromadna doprava v Londyne a blizkem okoli na velmi dobre urovni, davaji obyvatele prednost pohodli vlastnich vozu a to i na kratsi vzdalenosti do prace nebo pro jizdu za mensimi nakupy do nedalekeho obchodniho centra. Jestli jde o pestovani si image cloveka, ktery si muze dovolit jezdit po vlastni ose, falesny pocit bezpeci v soukromem prostoru vozidla, radost z ovladani sveho dopravniho prostredku nebo o pohodli az lenost, nema smysl rozebirat.

Jiste vsak je, ze v dennich hodinach byva provoz na silnicich hustsi, blize k dulezitym dopravnim uzlum pak az kasovity. Situace uvnitr mest a na kruhovych objezdech pak vyzaduji obzvlastni pozornost nebo povahu kamikadze. Pro ridice, ktery se v techto podminkach ocita s predchozi zkusenosti ze silnic kontinentalni Evropy, mohou byt prvni a druhe chvile prekvapenim a je uzitecne, kdyz do takoveho podniku prichazi vybaven aspon zakladni teorii.

Zakladnim pravidlem, ktereho si je jiste vedom snad i nemotorista, je mit v nadrzi dostatek pohonnych hmot. Zni to jako zbytecna fraze, a bez dalsiho vysvetleni by ji take byla. Chci tim rici, ze na dalnicnich tazich byvaji rozestupy mezi cerpacimi stanicemi (zde zvanymi Services – nebot se jedna o sluzby ruzneho charakteru na miste provozovane), dosti znacne, nezridka 50 mil. Jeden z mych prvnich zazitku na anglickych silnicich byl, kdyz jsem dojizdel k benzince opravdu z poslednich kapek, nebot jsem netusil, jak daleko od sebe mohou byt. V Cechach jich prece jen je podel dalnic naseto, takze nemusi mit ridic tolik strachu, ze zustane na suchu. I to se ale muze stat kdekoliv a jak jsem se dozvedel od divky stoparky, ktera se mnou vuz sdilela, Anglicane jsou velmi mili a ochotni, kdyz dojde na osidne situace na silnici. Staci pry u krajnice natahnout ruku a prvni tri auta Vam zastavi. Prima, nastesti jsem prave toto nevyzkousel v praxi, ackoliv pri jine prilezitosti jsem se setkal s krasne nezistnou a aktivni pomoci ze strany domorodcu, kdyz jsem byl v nouzi.

Ze na anglickych silnicich jezdi auta vlevo, vi uz dnes take leckdo. Pred odjezdem do Anglie mi bylo dvema ridici receno, ze je to v pohode, dalsimi dvema pak, ze je to peklo. Ma zkusenost se kloni spis k te pohode; zpocatku nezvyk, po tydnu rutina. Je to jako v obchode pro levaky, pocitejte s tim, ze vse je obracene nez jste zvykli ze starych dobrych silnic kontinentu. Nejenze se jezdi po leve strane, ale take na kruhove objezdy se najizdi ve smeru hodinovych rucicek a pred vjetim na objezd podivat se vpravo muze zachranit zivot. Nekolik zakladnich pravidel, vyplyvajicich z jezdeni v levem jizdnim pruhu:

- predjizdi se zprava

- v pripade vetsiho poctu jizdnich pruhu v jednom smeru jizdy je levy pruh tim nejpomalejsim. Cim blize ke stredu vozovky, tim vyssi je ocekavana rychlost Vaseho vozu. Odstavny pruh v pripade potreby najdete vlevo od leveho jizdniho pruhu

- vsimejte si dopravnich znacek a semaforu po leve strane, jsou venovany Vam. Nekdy jsou po obou stranach ve smeru Vasi jizdy, ale neni to pravidlo

- prednost v jizde je dana dopravnim znacenim (semafory, znacky, malovanky na vozovce), pokud nahodou prijedete na krizovatku bez znaceni, zpomalte a budte obezretni, co vymysleli ostatni ridici, protoze prednost neni pravidly upravena,

- pokud odbocujete na krizovatce doprava, nepospichejte a nejprve nechejte projet automobily z protejsiho smeru nez se vydate vpravo. Zni to mozna jako samozrejmost, ale slysel jsem varovani s doprovodnym pribehem na toto tema; neni pro nas nic jednodussiho nez z naseho praveho pruhu zabocit vpravo, proto je dobre mit tuto skutecnost na pameti a uvedomit si sve misto na silnici. Na druhou stranu neni zde nic jednodussiho nez zabocit na krizovatce vlevo.

- ne uplne snadne a pritom dulezite je divat se na spravnou stranu pri couvani. Predstavte si Vas v aute vyjizdejiciho pozpatku z rady zaparkovanych aut na parkovisti nakupniho centra. Na kterou stranu se budete divat nejdrive, aby do Vas nenarazilo projizdejici auto? Spravne, nejprve nalevo.


Nikoliv nedulezitou cast jizdy autem tvori i parkovani. Pri mnozstvi aut, provozovanych v teto ostrovni zemi, je naprosto obvykle zazit potize s nalezenim parkovaciho mista. Pri nedostatecne znalosti pomeru a predpisu je neni neobvykle zaparkovat nevhodne az spatne, byti napomenut ci potrestan pokutou, botickou nebo i odtazenim. Mohlo by Vam pomoct par nasledujicich rad:


1. Nikdy neparkujte na dvojite zlute care (je to obdoba naseho zakazu zastaveni). Muze se stat, ze parkovani na dvojite zlute care je povolenou za urcitych podminek zvlastni vysvetlujici znackou, zatim jsem na takovou ale nenarazil.

2. Parkovat na jednoduche zlute care je povoleno jen pro kratke stani (vylozit naklad, pasazery, apod.). Muze byt take upraveno znackou.

3. Pokud parkujete v mistech, ktera jsou oznacena bilymi carami, nemel by byt obecne problem, ale je potreba si zkontrolovat, zda se v miste vyskytuje znacka, na ktere jsou stanovena pravidla pro parkovani. Takova mohou byt napriklad Parkovani na hodinach (placenych, vetsinou s vyznacenou max. dobou stani), Parkovani jen pro drzitele povoleni (permit holders only), tedy v podstate pro rezidenty, kteri od radnice ziskaji povoleni, vystavene pak za prednim sklem (nezridka je ale povoleno parkovat na Permit holders only od vecera do rana, treba 7pm - 9am).



Na parkovani dohlizi, alespon v Londyne tomu tak je, parkovaci straznici (parking officers, parking wardens), kteri obchazeji sve zony, kontroluji zaparkovana auta a na miste udileji pokuty (kamarad za nespravne parkovani nedavno dostal pokutu 70 liber s tim, ze kdyz pokutu uhradi do ctrnacti dnu, bude castka snizena o polovic). Na cestach soukromych nebo na soukromych parkovistich byvaji hlidaci, kteri radi nasadi boticku nebo privolaji odtahovou sluzbu. Takze pozor!



Související články:


http://vacheque.blogspot.com/2010/01/autem-v-anglii-cast-2.html
http://vacheque.blogspot.com/2010/01/autem-v-anglii-cast-3.html
http://vacheque.blogspot.com/2010/11/autem-v-anglii-cast-4-ridim-v-anglii-v.html
http://vacheque.blogspot.com/2010/01/koupe-pojisteni-auta-v-anglii.html

.

3 komentáře:

  1. Výstižný článek o řízení auta v Anglii:
    http://portal.proridice.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=100:rozdily-v-dopravnim-provozu-mezi-anglii-a-r&catid=3:newsflash&Itemid=56

    OdpovědětVymazat
  2. Nevíte někdo jak je to s uspořádáním pedálů a převodovky v anglickém autě?

    OdpovědětVymazat
  3. je to stejne jako v ceskem aute. akorat radici paku mas u leve ruky.

    OdpovědětVymazat