středa 13. ledna 2010

Zdravotnictví v Anglii, část 3 - diskuze

U jednoho ze starších článků na starém webu se rovinula diskuze, ve které můžete najít názory na současné anglické zdravotnictví i srovnání se zdravotnictvím v ČR. Myslím, že diskuze toho obsáhla tolik, že stojí za to z ní udělat extra článek.

Diskuzi jsem zkrátil o části, které neobsahovaly žádné relevantní informace, ale jinak jsem příspěvky neupravoval. Jde o diskuzi ke článku Zdravotnictví v Anglii. Díky přispěvatelům do diskuze.


zdravotnictvi (kamila, 22. 12. 2008 22:56)

Verejne zdravotnictvi ma v Ceske republice podobnou povest/diky poplatkum/jako anglicke pocasi, tedy neni velmi oblibene. Takze, kdo nesouhlasite s poplatky, ale souhlasite s tim, aby je za vas platily kraje/ cimz padem je take budete platit, jestli to nekterym spoluobcanum nedoslo, jen jinym zpusobem/, tak vzhuru do Anglie za lepsimi zitrky, mozna zjistite, co vsechno jste meli v tom "proklatem" ceskem zdravotnictvi s vysokou odbornosti zdarma.)


NHS (Ondra, 06. 01. 2010 22:27)

Verejne zdravotnistvi v UK alias NHS by se dalo popsat jednim slovem: SHIT.
Ale ma to jednu vyhodu - diky tomu jsem si neskutecne zacal vazit verejneho zdravotnictvi v CR, zejmena tech lidi jako doktori a sestricky. Sice mi to ted je k nicemu kdyz jsem v UK, ale alespon na dalku - RESPEKT!


re: NHS (greatb, 06. 01. 2010 22:46)

uz jsem udelal zkusenosti s NHS vic, skrze me zdravi, ale i pres mou zenu a deti, a rekl bych, ze zalezi na tom, s cim tam clovek jde a kde a na koho narazi. Myslim si, ze je potreba to brat tak, ze je to verejna sluzba, placena z verejnych prostredku, takze se da tezko cekat vysoka uroven pro kazdeho. Ale neni vsechno jenom spatne, a napriklad moje dcera mela vybornou peci v NHS detske nemocnici, jeste ze tak. ano, v CR je zdravotnictvi daleko dostupnejsi vsem, ale rekl bych, ze za cenu velkeho zadluzovani zeme, takze to neni v soucasne podobe udrzitelne.


re. to grateb (Ondra, 09. 01. 2010 20:45)

'v CR je zdravotnictvi daleko dostupnejsi vsem, ale rekl bych, ze za cenu velkeho zadluzovani zeme, takze to neni v soucasne podobe udrzitelne.'

A vy si myslite, ze v UK je tomu jinak? Rozhlidnete se kolem sebe. Anglie smeruje pomalu, ale velmi velmi jiste do pekla. Ano, CR je zadluzena, zdravotnictvi by se melo co nejdrive zpoplatnit. Ale Anglie je zadluzena podstatne vic. Ale dobre jim tak, muzou si za to sami. Dotuji Indy, Pakistance a podobnou verbez, ktera se flaka, nemaka a jen dela decka. Dalsi zajimavy anglicky narodni sport je neplaceni a odpousteni dluhu na kreditkach apod. :] Samotneho me zajima, jak dlouho bude trvat, nez se tu vsechno zesype jako domecek z karet.

re: Ondra, 09. 01. 2010 20:45 (greatb, 09. 01. 2010 21:30)

zadluzeni UK je hluboke jak Macocha a ano, souhlasim s tim, ze Anglii necekaji radostne zitrky, zvlast jestli se rychle nezmeni zpusob vlady zeme. Rikate, ze Anglicane dotuji Indy, Pakistance a dalsi.. ale na druhou stranu si vemte, ze nebyt techhle enormne pracovitych lidi, kteri sem prisli zejmena v sedesatych az osmdesatych letech, tahle zeme by byla na hunte uz davno. Diky jejich levne pracovni sile se tady dost dlouho drzela vysoka zivotni uroven.. ktera zacina pomalu klesat s tim, jak (podle me spravne poukazujete) se zvysuji socialni vydaje, ale prijmova stranka se nelepsi. Co se tyka odpousteni dluhu, tak o tom nic nevim, ale mne zatim nikdo nic neodpustil.. mozna je na case zapremyslet o kreditce :)

re: Ondra, 09. 01. 2010 20:45 (greatb, 09. 01. 2010 21:35)

jeste k tomu zdravotnictvi> to, co jsem mel na mysli, je skutecnost, ze zdravotnictvi v CR je na dobre urovni dostupne vesmes vsem, ale vidim to tak, ze se to zacne menit k horsimu. Vyhled verejneho zdravotnictvi tady nevidim tak spatne, protoze ten skok dolu nebude z takove vysky.. navic tady je potreba rozlisovat NHS, a spravce zdravotnickych zarizeni, kterymi jsou obchodni spolecnosti nebo NHS trusty, takze jiny obchodni model nez v CR. rekl bych, ze zarucuje moznost vykonnejsiho hospodareni nez ty statni ustavy v CR. ale opravte me, jestli se pletu..


re: greatb (Ondra, 09. 01. 2010 21:37)

Jj. Ja nechci, aby to vyznelo jako ze jsem rasista. Ano, nekteri Indove jsou pracoviti, nicmene si velmi uvedomuji vyhody sve barvy pleti. Nedavno jsem mel rozhovor s jednim takovym. Pracuje, a k tomu jeste dostava od mesta kde zije bydleni zdarma :] Chtel bych videt, jak by se zachovali v mem pripade, kdybych si o neco takoveho pozadal ja :]] Pokud jde o ty kreditky - ano deje se to bezne. Kdyz mi poprve kamarad s usmevem ve tvari vypravel, ze dluzi 8.000 a ze mu od spolecnosti u ktere ma kreditku prisel dopis, ze pokud jim da ihned 4.000 zbytek mu odpusti, tak jsem myslel, ze si dela srandu. Kdyz jsem pak postupem casu zacal narazet na dalsi a dalsi lidi, kteri maji podobnou zkusenost (nekteri dokonce vedome nesplaceli a cekali, az jim takovy dopis prijde taky :D), tak jsem pochopil, ze tak to tu proste chodi. Bohuzel si ale malokdo z nich uvedomuje, ze ty dluhy se jen tak neztraci, ale nekde se kumuluji.


re: greatb (Ondra, 09. 01. 2010 21:44)

Ano, souhlasim s tim, ze pokud se zdravotnictvi nezacne v CR radikalne resit, tak pujde rychle dolu (ono by slo uz i ted prudce dolu, ale zda se mi, ze to nad vodou tak nejak drzi ti doktori a sestri, kteri alespon podle mych zkusenosti maji vzdelani na podstatne lepsi urovni nez jejich 'anglicti' kolegove). Jenomze problem je v tom, ze v CR se nikdy nic radikalne resit nebude. Sance, ze vznikne nejaka vlada se silnym mandatem (ne ty koalicni slepence) je miziva. Sance, ze vyhraje pravice drtivou vetsinou a prosadi vysi zpoplatneni zdravotnoctvi je pak vicemene nulova. Nemam tim na mysli podobny model jako je napr. v USA, ale zdravotnictvi proste neni zadarmo, a penize se vykouzlit nedaji. Podobne to plati napr. o vysokoskolskych poplatcich, kde se mi napr. anglicky model naopak zamlouva .

re: Ondra, 09. 01. 2010 21:44 (greatb, 09. 01. 2010 22:10)

s tim vzdelanim jste uderil hlavickou o hrebicek. moje zkusenosti se od napsani tohoto clanku dost obohatily, a muj obecny nazor je ten, ze GP doktori by v CR delali mozna zdravotni sestry, s tim, jake vedomosti a metody lecby mi predvedli. GP jsou podle me filtr, ktery NHS nasadilo mezi pacienty a skutecnymi doktory. Dost me zarazilo, kdyz jsem zjistil, ze antibiotika tady predepisuji bez toho, ze by nejdriv udelali nejake vytery nebo rozbor krve. Proste se podivaji do manualu a ten jim rekne, co maji v dane situaci napsat. Ale s kvalifikaci je to tady obecne tak, ze na radu kvalifikovanych profesi staci titul z Open University, v horsim pripade jeste nejaky dvoumesicni kurz.


re: Ondra, 09. 01. 2010 21:44 (greatb, 09. 01. 2010 22:24)

rekl bych, ze v podstate se zdejsimu zdravotnictvi daji vytknout tri klicove veci:
- dlouhe cekani na vysetreni u odborneho lekare (pokud neprijdete k GP s rakovinou v terminalnim stadiu)
- spatne voleny zpusob lecby u GP's
- spatne hygienicke podminky v casti zdravotnickych zarizeni

Na druhou stranu jsou Anglicane posedli informacemi a transparentne je poskytuji verejnosti, takze ma clovek k dispozici spoustu dat o urovni ruznych zarizeni a lekaru, aby se mohl sam rozhodnout, kam pujde.

.. sestra a lekar (kamila, 09. 01. 2010 22:41)

...ze GP doktori by v CR delali mozna zdravotni sestry, s tim, jake vedomosti a metody lecby mi predvedli...kdyz jsem zjistil, ze antibiotika tady predepisuji bez toho, ze by nejdriv udelali nejake vytery nebo rozbor krve. Proste se podivaji do manualu a ten jim rekne, co maji v dane situaci napsat... konec citace.. vim, ze to pan Ondra mozna spis myslel jako "kompliment" pro zdravotni sestry, ale me tato slova moc nepotesila, naopak me to trochu naprdlo.
Lekari, ktere jste popsal jsou, dle meho mineni, spatni,ale kazdopadne je varuji prirovnavat ke zdravotnim sestram, ja bych nikomu nepodala ATB aniz bych nemela pacienta vysetreneho, nevic prace lekare a sestry je opravdu odlisna, coz se tyka i znalosti, zdravotni sestra je kolegou lekare, ne jeho podrizenou.. to jen tak.. pro dobre spani .)
GP doktori udelali jednoduchou vec, proste do vas narvali atb, na ktera se timto zpusobem, stanete brzy rezistetnim a usetrili na penezich.

re: greatb (Ondra, 09. 01. 2010 22:42)

Naprosty souhlas s poslednima prispevkama. Ja tu v porovnani s Vama jsem pomerne jen chvili (15 mesicu), ale mam naprosto stejne zkusenosti. To listovani 'doktora' v elektronickem manualu jsem zazil taky. Kdyz jsem to videl, jak zacal prede mnou studovat, co mi muze zhruba byt a jak me lecit tak jsem premyslel, jestli se priste radeji nepodivu sam na google co mi muze byt a ze si leky sezenu na internetu. Asi to bude jistejsi :]


re: kamila (Ondra, 09. 01. 2010 22:50)

Prispevek psal kolega, ale urcite nebyl myslen tak, aby ponizoval sestry na nejake podrizene doktoru. Nicmene si je treba priznat fakt, ze doktor ma radove vyssi vzdelani nez sestra (byt sestra s Mgr. titulem jiz dnes neni vzacnosti - teda alespon v CR). Tak ci onak jeden bez druheho se zrejme neobejde.

Pokud jde o ty antibiotika - nemam sice vystudovanou medicinu, ale co jsem tak ruzne cetl a zajimal se o tyto veci, tak tim ze do vas nekdo rve ATB tak si nebudujete svou vlastni rezistenci, ale pomahate se prizbusobovat bakteriim na dane ATB obecne. Takze ono je vicemene jedno, jak a kolik toho bastite, ikdyby ste na ATB za cely svu zivot nesahla, tak Vam po jejich uziti nemusi zabrat, protoze Vas soused se jima krmil cely zivot a diky tomu se dana bakterie stala rezistentni :]


re: Ondra, 09. 01. 2010 22:42 (greatb, 09. 01. 2010 23:00)

jo, zlaty google :) bohuzel jsou GP vstupenka k odbornym lekarum, takze clovek musi casto vytrpet ruzna zbytecna vysetreni nebo si tezce vydupat, aby ho poslal dal. v praxi je to tak, ze clovek prijde k GP s problemem. GP necha udelat rozbor krve na pritomnost urcite latky. Vysledky za deset dni. Podle toho se rozhodne, co dal. Kdyz to neni jasne, doporuci napriklad sono. Vysetreni za mesic (v lepsim pripade). Potom teprve rozhodne, jestli cloveka posle k odbornemu lekari. Od pocatecnich priznaku choroby k vysetreni u odborneho lekare muzou lehce ubehnout dva mesice, vetsina z toho je cekani na vysetreni nebo vysledky. Takovy filtr nejspis NHS usetri dost penez - pacientovy priznaky budto zmizi nebo umre driv nez se dostane k odbornikovi :) ale co tady naprosto opomiji, je psychika pacienta. Takove cekani je narocne, zvlast kdyz ma clovek pocit, ze s jeho telem neni neco v poradku.
Myslim si, ze kdyz jde o vaznou chorobu, probehne vysetreni odbornikem rychleji. Nastesti nemam osobni zkusenost.

re: greatb (Ondra, 09. 01. 2010 23:14)

Ano, tak to bohuzel je. Ja vlastni zkusenost s dlouhym cekanim nastesti taky nemam. Jen jednou jsem mel problemy s palcem na noze, doktor sice spravne (chce se mi rict na anglicke pomery az zazracne) diagnostikoval co je spatne, ale pak me sokoval tim, ze mi rekl, ze takova vec se vetsinou operuje, ale az tak ve 40 a ze ja ve svych 26 jsem jeste mlady a mam na takove veci cas. Takze mi vypsal recept na prasky od bolesti. Takze ten jsem mu tam na stole nechal, a pri prvni ceste do Cech jsem muj problem s nohou vyresil (kdyz jsem to tam pak vypravel ortopedovi jako 'veselou' historku tak mi to nechel verit).

Jinak kdyz uz jste zminil tu psychiku - nevim, jake mate zkusenosti Vy, ale ja byl docela prekvapen, jake kvanta lidi, tu bere antidepresiva. Dokonce jsem ze zacatku premyslel, jestli to nema pak souvislost s tim, ze se vsichni na ulici tvari tak mile a z niceho si nedelaji tezkou hlavu. Zni to asi legracne, ale fakt jsem nad tim jednu dobu takhle uvazoval :]]


re: Ondra, 09. 01. 2010 23:14 (greatb, 09. 01. 2010 23:33)

nevim o nikom v mem okoli, kdo by bral antidepresiva.. zatim se mnou jeste nikdo nekonzultoval oblibene znacky :) neprekvapuje me to, co jste napsal; vstricny postoj Anglicanu k lekum vseho druhu je mi znamy. myslim, ze jsou zblbli medii plnymi reklamy na kdejakou chemku. zajimava uvaha, proc se tak cpou prasky proti depresim.. mozna je kus pravdy na tom, co jste napsat.. ze jsou na ulici tak mili.. protoze to je zasterka, maska. Anglicane hodne potlacuje sve city a maji problemy je otevrene vyjadrit. k tomu maji tendence prehanet, takze s beznou frustraci utikaji za lekarem, ktery je motivovany je lecit chemickou cestou - cestou nejmensiho odporu. Jestli nezapomenu, pobavim se o tom s kamaradkou, Ceskou, ktera tady vystudovala psychologii, mohla by mit po ruce zajimave odpovedi.



Související články:


http://vacheque.blogspot.com/2010/01/zdravotnictvi-v-anglii-cast-1.html

http://vacheque.blogspot.com/2010/01/zdravotnictvi-v-anglii-cast-2-zlomenina.html



.

2 komentáře:

  1. http://www.e-london.cz - nejefektivnější kurzy s rodilými mluvčími, už jste o tom slyšeli?

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den,
    pro velký úspěch a (zatím) 100% úspěšnost všech, kteří se na mě obrátili ať s už s žádostí o pomoc se zařizováním předodjezdových věcí, nebo o vyhotovení CV a motivačního dopisu, či jen o pomoc s LEVNOU dopravou z/na letiště, pomoc při zařizování NIN a bankovního účtu nebo MHD po Londýně, …

    bych rád doporučil tyto internetové stránky:

    www.londyn2012.wbs.cz

    Každý, kdo se chystá do zahraničí (Velké Británie) by zde měl najít všechny potřebné a cenné informace.

    Pro další (doplňující) informace mě neváhejte kontaktovat.

    S pozdravem,

    Josef Holoubek

    OdpovědětVymazat