úterý 12. ledna 2010

Autem do Anglie

V dnešní době, kdy Evropa, zvláště pak její jižní a západní část, je protkána hustou a obvykle dobře fungující dálniční sítí, nabízí se také cesta automobilem jako velmi přijatelné řešení, kterak dostat sebe i majetek z bodu Česká republika do bodu Anglie. Přesun autem nabízí solidní množství kombinací co do výběru typu vozidla, vedení trasy, délky trvání cesty, ale i rolí, které si může člověk vyzkoušet (řidič, spolujezdec, stopař). Absolvoval jsem cestu osobním vozem mezi Prahou a Londýnem dvakrát tam i zpět, mé poznatky se zakládají na osobní zkušenosti - prozatím bezproblémové.

Je samozřejmostí, že smysluplnou cestu lze vykonat jakýmkoli vozidlem, kterému je povoleno obcovat s dálničním povrchem a také nalodit se na trajekt či užít přepravy na kolejích při jízdě Eurotunnel(em). Motorky, osobní auta i dodávky; vyberte si podle toho, co máte, kolik toho potřebujete přepravit nebo čím byste se rádi svezli. Kouzlo osobní přepravy spočívá v neexistujícím jízdním řádu a jediným limitem může být rezervace lístku na překonání kanálu v určitý čas (ze zkušenosti vím, že není nutné dostavit se k trajektu na čas uvedený při rezervaci, ale dostavit se v daný den bych považoval za slušnost). Takže zachce-li se někomu zpříjemnit si cestu do Anglie zastávkou v coffee-shopu v holandském Maastrichtu, proč ne? Ten s názvem Slow motion bych i mohl doporučit. Cesta mezi Londýnem a Prahou je přibližně 1050-1250 kilometrů dlouhá (vyhledával jsem cesty na www.michelin.com - mnou oblíbený Route planner), v závislosti na přístavech, které pro nalodění/vylodění navštívíte.Není to cesta příliš dlouhá, ale pro jednoho řidiče více než únavná, pokud ji chce zvládnout v jednom zátahu. Řada šoférů by se proti tomuto tvrzení dozajista ohradila, protože někteří lidé mají opravdu velkou výdrž, popřípadě vědí, kterým prostředky stimulovat mozek k usilovné koncentraci po patřičnou dobu. Ano, je to jistě odvislé od zvoleného vozidla, doby denní nebo noční, počasí, hustoty provozu atd. atp. Řekl bych, že obecně je bezpečnější takovou cestu vykonat buďto s přestávkou ke krátkému spánku nebo se v řízení vystřídat.

Rozumnou cestovní rychlostí dá se cesta osobním autem zvládnout bez problémů za dvanáct hodin, včetně nekolika kratších přestávek a samozřejmě přepravy přes vodu La Manche. Náklady na cestu vyjdou všelijak; v mém připadě, kdy jsem cestoval vozem Škoda Octavia Kombi napájeným bezolovnatým benzínem s oktanovým číslem 95, upustil jsem z peněženky chlupy v přibližné hodnotě 6.000 korun českých, a to včetně cesty lodí. Tím míněna je cesta jednosměrná. Nespornou výhodou cestování automobilem je možnost naložit podstatnou část šatních skříní a domácího vybavení pro potřeby přestěhování se a přitom stále docela pohodlně vézt tělesnou schránku svou i svých spolucestujících.

V případě, že cestujete sami, nabízí se dobrá možnost, jak snížit náklady a získat zábavu na dlouhou cestu. Existují společnosti, organizující společnou jízdu těm, kdo mají namířeno na stejná místa nebo alespoň shodným směrem. Za podíl na nákladech na provoz dopravního prostředku se spolusvezete nebo můžete najít spolucestujícího/spoluřidiče. Do Anglie jezdí se zhusta; v nabídce jsou osobní automobily, dodávky a řekl bych, že i kamiony. Například společnost, která provozuje server www.spolujizda.cz nabízí zprostředkovat takový výlet za poplatek od 100-350 korun, s tím, že na cestovních nákladech se podílíte ve výši jedné koruny na kilometr. Jedenkrát jsem využil takové služby a spolusvezl jsem se do hlavního města Francie za nějakých 700 korun, jestli mě paměť neklame. Kus cesty jsem i odřídil, a tak si cestu zpříjemnil. I nazpět jsem využil ochoty téhož řidiče, cesta už však nebyla tak příjemná, neboť jsme jeli plně naloženi a s námi také nezletilý syn řidičův a partnerka toho pána. Přesto jde o poměrně levný a rychlý způsob přepravy. Jsou také "nekomerční" možnosti spolujízdy - na stránkách www.anglie.org.uk nebo www.pohyby.co.uk můžete v soukromé inzerci najít mnohé nabídky na převoz osob a majetku z/do různých míst ve Velké Británii. Zde je cena na dohodě mezi zúčastněnými a provozovatelé serverů si nekladou žádné nároky na odměnu za zprostředkování. Vezl jsem na základě jedné takové dohody slečnu z Prahy do Londýna a celý výlet ji přišel jen na cenu lístku za trajekt (mohla být ušetřena i toho, kdybychom se nebyli domluvili až na poslední chvíli). Rizika, která spolujízda obnáší, jsou zjevná, oproti klasickému stopování však výrazně nižší, neboť v případě komerční služby nehraje nikdo z hráčů anonymně a pokud jde o přátelskou dohodu, výše popsanou, jsou i tam účastníci předem známi.

Pokud jde o překonání mořské bariéry, setkal jsem se osobně jen s lodní dopravou, kterou jsem upřednostnil proti vlaku jezdícímu podmořským tunelem z důvodu nižší ceny (ačkoli jízda tunelem zabere o hodinu méně). Společností, které přepravují osoby a vozidla lodí, je více, já jsem v obou případech cestování mezi zeměmi využil služeb firmy P&O Ferries, www.poferries.com. Existuje ale také server, kde najdete trajekty různých společností na jedné hromadě: www.aferry.to. Rezervovat jízdenku na trajekt lze online, ceny jsou rozdílné podle toho, v kterou hodinu cestujete. Stalo se mi, že rezervaci měl jsem na půl páté ráno, ale do přístavu v Calais jsem s autem přispěchal o hodinu a půl dříve, krátce před vyplutím jednoho z trajektů. Bez jakéhokoli vysvětlování mě vlídná dáma poslala dále na loď, byť šlo o dražší přepravní čas, než na jaký jsem měl nárok. Plavba samotná trvá přibližně hodinu a půl a na lodi jsou samozřejmě k dispozici občerstvovací stanice a odpočívadla.

Nesetkal jsem se ani jednou při svých dvou zpátečních cestách s výraznější kontrolou nežli prohlédnutím cestovního pasu, a to jel jsem při obou cestách do Anglie skutečně PLNĚ naložen. Snad to bylo díky mým dobráckým rysům a bezkonfliktnímu vystupování.

7 komentářů:

  1. chtěl bych se zeptat, jestli se daj koupit lístky na trajekt přímo na místě? nebo co se stane, jestli přijedu do přístavu pozdě a moje lod odjede?

    OdpovědětVymazat
  2. Asi jak kde a jak s kterým přepravcem. Akorát jednou v Dieppe jsem byl v kanceláří Transmanche Ferries a tam prodávali lístky, ale jinak rezervuju předem. Nestalo se mi, že bych přijel pozdě, ale když jsem přijel o hodně dřív, pustili mě na dřívější loď (klidně i dražší plavbu a bez příplatku).

    OdpovědětVymazat
  3. já si kupoval lístky až když jsem dorazil do přístavu. bez problémů, zpáteční stál necelých 80 eur. nevěděl jsem v kolik hodin se budu vracet ale fakt mimořádně příjemnej starší pán u okýnka mi vysvětlil že si můžu vybrat určitej čas a tři lodě před a tři lodě po můžu bez problémů využít. bylo to v úterý v noci, takže zkušenost celkem aktuální. v noci docela prádno, při návratu včera v poledne mi nejdřív oznámili že budu muset počkat skoro čtyři hodiny, nakonec ale místo našel a za čtyřicet minut jsem najížděl do podpalubí. jo a bylo to u p&o. s

    OdpovědětVymazat
  4. A co Anglie a používání zimních pneu ? Ví to někdo ? Díky.

    OdpovědětVymazat
  5. řekl bych, že to tady moc lidí neví :) však to zase zakrátko zjistíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V anglii neznaji zimni pneu pouze jakesi all weather. Zazil jsem par snehovych nadilek a cely Londyn kolaboval. Jezdili jen cesi, slovaci a rusaci :) urcite je vam ale nikdo lontrolovat nebude. Coz se neda rict o nasich zapadnich sousedech. Takze v zime do gb na letnich je dost slozite

      Vymazat
    2. Videl jsem v londynskych obchodech s pneumatikami i zimni, nove i ojete. Vetsina lidi se nejspis na zimni obuti vykasle, protoze tech par dni, kdy je snih a mraz, nestoji za naklady spojene s prezutim, skladovanim letnich atd. Jine to mozna bude na venkove a na severu, kde byva vetsi zima a neni tolik moznosti nechat auto doma a jet hromadnou dopravou.

      Mimochodem, dostal jsem dokonce v praci diplom a odmenu za to, ze jsem prijel, kdyz napadl snih (asi tak deset cisel). Vetsina kolegu se na to vybodla.. Typical :)

      Vymazat