úterý 21. prosince 2010

Z odposlechu: Ian Dury & The Blockheads

Can't get enough! Zvlášť bubeníka v růžové košilce a elasťákách :)


Ian Dury & The Blockheads - Hit me with your rhythm stick


.

Angličtina nejen pro začátečníky

V British Library probíhá od 12. listopadu tohoto roku do 3. dubna léta Páně 2011 výstava Evolving English: One language, many voices.

Jde o pohled na anglický jazyk, jak se vyvíjí v čase a prostoru. Angličtina není jazykem, kterým mluví nejvíc lidí na světě, zato je to jazyk nejvíce rozšířený. S tím, jak se v moderním světě lidé globálně hemží a komunikují, mění se nejen hranice našeho vnímání, ale transformují a posunují se i hranice anglického jazyka. A o tom všem je tahle výstava.

Na Evolving English se dá mnohé nejen prohlédnout, ale i poslouchat, a dokonce se můžeme zapojit a nahrát vlastní produkci anglického jazyka, kterou pak budou zkoumat páni učení.

Na stránce British Library jsou nějaké informace, ale především zajímavý multimediální obsah - třeba podcasts nebo Map your voice.

Nejzajímavější ale bude jít to omrknout osobně.

.

sobota 18. prosince 2010

Řekni mi, co čteš...

Čtenářská dovednost jedenáctiletých chlapců v Anglii je teď pod drobnohledem - každý jedenáctý umí číst na úrovni sedmiletého dítěte. V některých oblastech Anglie je to s tím poměrem i horší.

A je to tady, máma stát zasahuje. Vytvoří se programy a akční plány, alokují se zdroje, nasazeny budou skvadrony pedagogů speciálně vyškolených pro práci se znevýhodněnými (disadvantaged) dětmi a národ si může vydechnout. Budoucnost Země je zachráněna, nebude třeba pálit díla Marka Twaina nebo Terryho Pratchetta pro jejich zbytečnou existenci.

Souhlasím s tím, že to je velký problém s širokými důsledky, když takové procento dětí má potíže se čtením, tím pádem s učením se (protože učení je do velké míry založené na čtení). Není to jenom schopnost přečíst odstavec, kapitolu, knihu, ale přemyšlet nad tím, co čteme a dávat si věci do souvislostí.

Nesouhlasím už ale s tím, aby řešení tohoto problému zůstávalo v rukou státu. Myslím si, že je to zbytečný experiment. Dokud v téhle zemi rodiče nepochopí, že se musí svým dětem věnovat, jinak se v tvrdé (no, možná že v budoucnu už tak tvrdé ne) konkurenci neprosadí, můžou se vlády přetrhnout ve vymýšlení drahých řešení bez většího efektu. Znevýhodněné děti, pche! Jejich rodiče by si měli uvědomit, že to je pro ně urážka, kterou si možná zaslouží.

Je to začarovaný kruh - stát si přeje na jednu stranu občany, kteří něco umí, aby mohli dostatečně přispívat do systému, na druhou stranu jim stele vatu a vytváří prostředí, kde cílem a prostředkem je pohodlí bez velké dřiny.

Ani se nebudu divit, až každý znevýhodněný občan bude mít svého osobního poradce, placeného námi, který za něj bude číst, počítat, rozhodovat, zatímco občan bude mít jediný velký úkol - pamatovat si pin své kreditní karty.

Spěje to pomalu k národu idiotů, jako v jednom americkém filmu, a to si počkejme, až to znevýhodněné menšiny vezmou demokraticky do rukou. Z knihoven se stanou prodejny fast foodu, PlayStation bude pro každého zdarma a do těch pár zbývajících škol se budou idioti jezdit dívat jako do ZOO.

Ne, ve skutečnosti to tady bude vypadat jako v úplně jiné zemi někde na Východě - otázkou jenom zůstává, o kolik století nazpět se tím dostaneme.



Článek k tématu na BBC:

http://www.bbc.co.uk/news/education-12000886

.